16 april 2025

Een dagje meerijden met de Volvo FH Electric!

We rijden een dagje mee met Tonnie, chauffeur bij Kole Transport, op één van de elektrische vrachtwagens.

Laatst kreeg ik de kans om een dagje mee te rijden met Tonnie, chauffeur bij Kole Transport, op één van de elektrische vrachtwagens. De dag begon vroeg: om 6 uur stonden we klaar in ’s-Heerenhoek. De eerste handeling? De stekker uit de vrachtwagen halen en toen begon onze rit. De rit verliep als volgt: eerst reden we naar Roosendaal om gefreesd asfalt op te halen. Vervolgens brachten we deze naar Bergen op Zoom, waar het verwerkt wordt voor hergebruik. In totaal maakten we vier ritten en waren we rond 16:00 uur weer terug in ’s-Heerenhoek.

 

Tonnie is een ervaren chauffeur. Hij rijdt al sinds zijn 19e en wist eigenlijk al als kind dat hij vrachtwagenchauffeur wilde worden. Vroeger mocht hij af en toe met zijn oom meerijden, en dat trok zijn interesse voor het vak aan. Die passie is nooit verdwenen. Normaal rijdt Tonnie op een dieseltruck, maar nu ook op één van de elektrische Volvo’s.


Diesel vs. elektrisch

De dieselwagen voelt zwaarder aan en maakt natuurlijk meer lawaai door de motor. In een elektrische vrachtwagen is het juist opvallend stil. Je hoort nauwelijks iets, wat zorgt voor een rustgevende rit. De wind lijkt daardoor zelfs harder te klinken. Tonnie merkte dat hij door die rust ook zelf rustiger rijdt. De elektrische wagen rijdt bovendien soepeler weg, wat vooral op het werkterrein prettig is.

Toch zijn bij de elektrische vrachtwagen ook aandachtspunten. Zo moet je continu rekening houden met het rijbereik. De accu gaat zo’n 200 tot 230 kilometer mee, en tijdens het rijden zie je het percentage langzaam dalen. Onder de 15% stopt de teller zelfs met bijhouden wat een extra uitdaging met zich meebrengt. Omdat nog niet overal laadpunten zijn, moet je goed plannen: hoeveel verbruik je per rit, waar kun je laden, en wanneer?

Deel dit bericht:

Slim plannen en laden

Op de dag dat ik mee was, hebben we maar één keer geladen. Dat moment werd slim gecombineerd met de verplichte pauze. Zo verlies je eigenlijk geen tijd. De vrachtwagens worden ’s ochtends met een volle accu klaargezet, vaak ’s middags bijgeladen met een snellader en ’s avonds weer opgeladen op het terrein van Sagro met groene stroom. Een snellader hoeft de batterij trouwens niet volledig op te laden. Het gaat erom dat je genoeg actieradius hebt voor de volgende rit.

Het vinden van een laadpaal is meestal geen probleem. De planning en collega’s geven tips over waar je kunt laden, en bij onze werkzaamheden van vandaag was een laadpaal vlakbij. Tijdens het laden nemen chauffeurs pauze, en dat werkt eigenlijk prima. Sommige laadlocaties zijn wat minder aantrekkelijk, maar vaak zijn ze goed ingericht en voelen zelfs gezellig aan.


Ervaring op de weg

Tonnie ziet duidelijke verschillen tussen beide soorten vrachtwagens. De rust in de elektrische wagen is het grootste voordeel. Andere verschillen zijn subtieler: sommige knoppen zitten op een andere plek, en de elektrische truck rijdt net wat soepeler. Het belangrijkste verschil zit ‘m in het plannen: je bent voortdurend bezig met het bereik en laadmomenten. Gelukkig helpt de planning hier goed bij door ritten efficiënt te plannen, zodat de werkdruk gelijk blijft.

Voor het rijden in een elektrische vrachtwagen is geen extra opleiding nodig, zolang je in het bezit bent van een groot rijbewijs (C, CE met code 95). Wel moeten chauffeurs elke vijf jaar vijf verplichte cursussen volgen, ongeacht het type truck.


Uitdagingen

Tonnie zou zelf nog een paar kleine verbeteringen willen zien. Zo mist hij een camera aan de voorkant, iets wat zijn eigen vrachtwagen wel heeft. Ook zit de knop om de oplegger te bedienen wat onhandig laag en zou hij deze liever wat hoger hebben voor meer gebruiksgemak.


Blik op de toekomst

Voor nu is de elektrische vrachtwagen een duurzame en slimme oplossing. Zolang het aantal elektrische trucks op de weg beperkt blijft, werkt het prima. Maar als straks meerdere chauffeurs tegelijk willen laden, kan dat problemen opleveren. In dat geval zou waterstof een interessant alternatief kunnen worden. Een rit in een elektrische vrachtwagen is comfortabel, stil en verrassend prettig. Dit is een mooie stap richting duurzamer transport!

Eerste ervaring

Gebruiksgemak

Comfort

Meer weten?

Ook bijdragen aan een duurzame toekomst met zero emissie transport?
Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!

Kole Transport

0113 342 020